söndag 30 januari 2011

Das Wochenende

Första helgen avklarad utan minsta skråma.

Som vanligt har det blivit en hel del ätande, drickande och jobbande. Precis som det bör.
I fredags jobbade jag och en av frugorna hemifrån, vilket gick väldigt bra. Bra är det när man sitter och jobbar som vanligt och har en kollega man kan prata oavbrutet med om tyska lagstiftningen, kultur, historia, psykologi och framtid. Det betyder att jag har lärt mig och inspirerats dubbelt upp. Det skulle jag inte ha gjort om jag suttit kvar hemma i Sverige.

Vi tog en lunchpaus och gick ut en sväng runt hörnet på en vietnameskrog. Inte nog med att maten var mättande och smakrik så kostade kalaset 3 euro med bordsservering. Helt ok.
Vi tog en tur förbi mataffären och inhandlade mat till middagsbjudningen på kvällen. Jag var även tvungen att handla på mig lite mer macho-doftande duschtvålar och tandkrämsvarianter så jag inte slutar med att lukta tysk flicka. Efter lite jobbande for vi in till Alexanderplatz där vi fixade ett tyskt abonnemang åt mig så att jag kan surfa- och ringa loss lika galet här i Tyskland som hemma i Sverige.

Sedan blev det mat och senare förfest nere i Neukölln. Jag träffade på lite jazzmusiker från Sverige som jag bestämde att köra en audtion med för mitt nya band. Nästa vecka ska vi förhoppningsvis testa på instrumenten i en flådig replokal i Neukölln. Förfesten slutade vid 2 tiden och då var jag redan färdig för bingen och vad gott jag sov.

Lördagen började med fantastisk sol, och jag åt en halvstabil frukost, ena frugan ringde och vi bestämde oss för att luncha i Prenzl-berg (denna gång något dyrare 5 €) och promenixa nästan 2 timmar. Väl hemma förbereddes det för middagsbjudning åt åtta hungriga svenskar och tyskar.
Några gamla välbekanta ansikten dök upp och rätt var det var hade vi en inbjudan till en W-G fest vid Warschauerstrasse. W-G fest är ett fenomen som vi svenskar skulle kalla för "hemmafest", men det finns några skillnader. Framförallt är dessa fester ofta fulla med folk som inte super ned sig redlöst. Sedan skulle jag nog säga att folk är mer bekväma med att det strömmar in okända människor lite titt som tätt och folk "nätverkar" och skapar nya kontakter, om än endast för natten/morgonen.

Idag har jag då jobbat och sedan kom en av frugornas föredettingar på besök med sin bil, för vi hade avtalat att han skulle hjälpa mig att flytta grejer till det nya kontoret. Vi åkte iväg till Prenzl-berg och hämtade ett skrivbord och åkte iväg till kontoret där vi packade av mina datorer och bord. Jag var glad att allt gick så smidigt och snabbt, nemas problemas. All denna vänlighet var jag tvungen att tacka för med färskbakade bullar och en superbt kaffe på ett bäckerei(bageri).

På tisdag ska vi köra en presentation på nya kontoret där vi ska presentera för varandra vad vi jobbar med och se om vi kan ge varandra lite jobb eller inspiration. Därefter blir det representationsöl och mat tillsammans. Låter ju inte skittråkigt i mina öron.

Längre har jag inte kommit nu.

Dags att fortsätta jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar