måndag 7 februari 2011

Lite jobb, lite spass, lite demostrationer och lite naket

Förra veckan gick som en dans. Jag slutförde en uppgift som blev betydligt mycket bättre än jag på förhand hade kunnat tänka mig. Samtidigt lärde jag mig väldigt mycket. Även om det innefattade att jobba till klockan 5 på morgonen och 3 timmar sömn. Jag var så nöjd att jag ändå var pigg när jag vaknade.

Så började det hela och så fortsatte det. Mina nya kollegor har jag bekantat mig med eftersom vi alltid äter lunch ihop. Det blir lite flytande det där med när man egentligen äter, men någon ställer sig och lagar mat åt alla andra. Det är trevligt, även om jag aldrig kommer ha tid att ställa mig och laga mat i en timme mitt på dagen. Detta dilemma löste jag genom att ha middagsbjudning med Mr. Happy och frugorna. Jag och Mr. Happy lagade köttbullar med potatismos, efter förfrågningar av att få äta nått tyyypsikt svenskt. Jag köpte 2250 gram köttfärs och sen var det bara börja rulla. Vi kunde knappast äta upp allt och det blev som planerat över så det räckte åt mina 5 kollegor + en kund som var på besök. Great succes.
För recept, vänligen skicka PM.

På byrån har vi spenderat tid åt brainstorming till vår invigningsfest den 25:e Februari. En hel del roliga idéer har dykt upp och jag är självgod nog att säga att jag stod bakom många av dem. Mina idéer tycks vilja bli dyra och därför har de andra fått begränsa vansinne till plausibilitet. I vilket fall ser det ut att bli bra och i morgon ska vi ta oss an fotograferingen till utskicken.

Efter en kväll hos en vän i Kreuzberg tog jag dumt nog tunnelbanan U1 till Warschauerstrasse där jag hade tänkt ta trammen hem, tyvärr var ju trammen avstängd på grund av livliga demonstrationer i Friedrichshain. Polisen hade den dagen fått order om att tömma ett ockuperat hus, det sista i F-hain. Det såg ut som man hade hamnat mitt i ett krig. De stora polisbilarna med vattenkanoner fick mig i alla fall att vackla. Dock hade luften gått ur demonstranterna som såg modfällda ut och drack öl och åt hamburgare på McDonnalds, anarkisthaket ni vet ihörnet på Frankfurter Tor.

Helgen avslutades med lite äkta party á la Berlin. Lite uppmjukning och sällskap med Mr.Happy i hans WG för att åka till en födelsedagsfest i Kreuzberg, för att åka till Alte Münze på klubb. Alte Münze betyder "gamla myntet" och är en förkortning av gamla myntfabriken, vilket det en gång i tiden var. Där pressades gamla DDR-mark ut en gång i tiden och bara för något år sedan även euros.

Fabriken var sannerligen i större laget, vilket kan vara lätt att förstå då stackars DDR hade väldigt hög inflation på sin valuta och ständigt behövde trycka ut nytt, vilket då ju också ledde till ännu högre inflation. Något som tycks vara svårt att förstå för de stater som infört planekonomi. Hur som helst, klubben var gigantisk och musiken var technohouserave eller vad det nu heter, det dunkar konstant och monotont. Inte särskilt svårt att hänga med, vilket troligen också är syftet. Vi kom hem söndag morgon och somnade illa kvickt och efter några timmar sömn låg hela söndagen framför en. En tysk söndag vill säga. Det betyder att allt står stilla. Tyska söndagar är konstruerade till att antingen sovas bort eller få panikångest över att allt är tyst och stängt. Inte ens barnen är ute och leker. Jag valde att titta på TV och äta hemmalagad pizza. Helt utmärkt.

Ps. När någon ramlar och slår sig, passar det inte så bra att fråga:
"Vill du att jag ska blåsa?" I alla fall ska man inte översätta ordagrant till "Soll ich dich blasen?" Det betyder, när man väl tänker efter, något helt annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar