söndag 16 januari 2011

Sthlm - Berlin

Då är man i Sverige igen efternågot intensiv helg nere i Berlin.

Jag var och skrev på ett kontrakt för mitt kommande kontor i Prenzlberg och från och med nästa vecka kommer jag att ha en väldigt bra plats med väldigt trevligt folk. Och i ungefär samma veva fick jag ett mail från värden här i Stockholm som vägrade mig att hyra ut i andrahand. Så nu har jag även två lägenheter i två olika huvudstäder. Kanske praktiskt men fantastiskt dyrt. Det blir väl till att hyra ut i svart helt enkelt.

Detta gjorde mig lite modfälld och jag kunde inte riktigt hänge mig till att testa att jobba från nya kontoret. Det behövdes med drastiska åtgärder och jag begav mig till min väns extremt populära klubb Be The Weekend, som just nu håller till i ett galleri i hjärtat av Neukölln. Det är smuts, det är manisk techno tills sista gästen tackat för sig framot lunch dagen efter. Typsikt exempel som speglar den stora skillnaden mellan klubbliv i Stockholm och Berlin.

Jag sov gott den natten efter c:a 48 timmars vaket tillstånd med 1 timmes sömn som mer fungerade som en markering av slutet på föregående dag och början på den nya dagen.
Vi åt en god frukost ihop och begav oss på utflykt till Prenzlberg igen, där jag skulle hälsa på en familjebyrå som är på väg att lämna Berlin. Vi kom på den utmärkta idén att försöka splitta på flyttbilskostnaden. Jag står för bilens kostnader med mina grejer ner till Berlin och de står för kostnaden för bilens hemväg. Utmärkt. Jag är nämligen stark motståndare till att vaska tomma flak som kör genom Europa.

Sedan blev det middag och förfest som jagfick lämna vid halvtretiden för att få mig lite sömn. Imorse ringde dock ingen väckarklocka. Jag hörde ingen i alla fall, och en timme innan flyget skulle gå vaknade jag av ett skrik; "Rickard ditt flyg går om en timme!".
Jag kollade på klockan och konstaterade att hon hade helt rätt och övervägde om jag skulle vaska mitt flyg, min lägenhet med mina saker, min bil osv. Men bestämde mig för att det kanske var lika bra att ringa en taxi och be honom bränna gummi genom stan och sedan dricks honom 70 kr, springa genom tullen, ta striden med ryan airs personal, sätta mig på planet och sova. Tänkt, sagt och gjort var jag hemma i sthlm.

Den 25:e feb är det invigningsfest på nya kontoret.

Dagens motto:
Bara för att dörren är stängd, behöver det inte betyda att den är låst.

Utsikten från mitt kontor:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar