måndag 21 mars 2011

Tveklöst halvvaken skapande

Kanon. Då åkte man själv på magsjukan som tagit med från indien. Envisa bakterier det där som knockar person efter person non merci, utan nån. Det slog omkull fötterna på mig och jag låg mestadels i fosterställning i fyra dagar innan det släppte.

Jag hade mentalt förberett mig på att bli sjuk. Jag resonerade att, om jag blir sjuk ska jag passa på att läsa lite vettig litteratur och se till att i alla fall lära mig något under tiden jag är oförmögen att göra något annat. Den planen krossades tyvärr eftersom jag inte kunde hålla ögonen öppna eller direkt koncentrera mig.

Däremot kunde inte tankarna inte stoppas och jag låg och kom på en massa bra idéer. Mestadels arbetsreltaterade saker men till min stora besvikelse lyckades jag glömma c:a 80% eftersom jag alltid halvsov när jag kom på dessa. Jag övervägde dock om jag skulle skriva ner det eller inte men resonerade att "en sån här bra idé glömmer man inte". Nä, eller hur?

Det är fascinerande att det ofta är i det tillståndet, halvsovande, som man kommer på de bästa idéerna. Gäller bara att ha pennan med sig. Jag har alltid minst två pennor vid sängen + anteckningsblock och dagbok. Jag brukar krafsa ner mina halvvakna idéer och studerar dessa senare och lägger ned mesta tiden till att tyda vad det är jag har skrivit och vad jag egentligen menar. Som vanligt kan jag relatera till någon TV-serie när jag analyserar mitt beteende och denna gång ramlade lotten på Seinfeld. Finns något avsnitt när han kommer på det bästa skämtet någonsin mitt i natten, han vaknar upp skriver ner skämtet på en servett, och resten av avsnittet försöker han tyda vad han i huvudtaget har skrivit. Tillslut visar det sig att skämtet var rätt skämt. Så är det mestadels inte för mig, som tur är.

Berlin rullar på.
Imorgon ska jag vara med på en svenskalektion, efter vädjan från lärarinnan, för tyskar. Intressant att se vad man kan dela med sig av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar